Комплекс вправ для запобігання плоскостопості

    Добирати до 5 вправ на одне заняття. Кожному з них виконувати 10-12 разів ( до 1хв.), домагаючись якісного виконання.

1.    Різновиди ходьби:на носках, на зовнішньому склепінні

    стопи, на п'ятках, з підігнутими пальцями ніг, з піднятими

    пальцями ніг

2.    Стоячи за допомогою згинання пальців ніг, просуватися по підлозі уперед, назад ("гусінь").

3.    Стоячи або сидячи, спробувати пальцями ніг підняти з підлоги хусточку, олівець, зіжмаканий папір тощо.

4.    Ходьба по предметах:палиці, камінцях, маленьких м'ячиках, ребристій дошці тощо.

5.    Сидячи за допомогою пальців ніг зняти шкарпетку, а потім спробувати її вдягнути.

6.    Сидячи, крутити ступнями обох ніг праворуч, ліворуч, уперед, щоразу до упору спираючись пальцями рук об підлогу .

7.    Сидячи, спробувати " постукати"  пальцями ніг по  підлозі ( "гра на піаніно").

                                                                                                                

Лікують   звуки

         Позитивний ефект дає використання на заняттях  звукової гімнастики. Дихальні вправи з вимовлянням звуків активізують метаболічні процеси та клітинний обмін за рахунок звукової вібрації, яка також поліпшує мікроциркуляцію в альвеолах, стимулює діяльність діафрагми, поліпшує дренаж мокротиння послаблює м'язи бронхів, підвищує емоційний тонус всього організму дитини.

          Під час вимовляння звуків вібрація голосових зв'язок передається на легені, трахеї, бронхи, а від них - на грудну клітку. Такий вібромасаж розслаблює м'яку мускулатуру бронхів.

Звуки вимовляють під час видиху максимально довго. Їхню тривалість має регулювати сама дитина, щоб не виникли напруження на кашель.

1.    Звук [н] стимулює мікроциркуляцію крові в горлі. При його промовлянні долоню однієї руки треба класти на верхню частину голови.

2.    Звук [в] стимулює мікроциркуляцію крові в області обличчя, гайморових пазух. Треба домагатися відчуття вібрації в цій області. Для тактильного відчуття вібрації долоню тримати на відстані 5-10 см. від губ ( очі заплющені).

3.    Звук [з] стимулює мікроциркуляцію крові в голові та шиї. Долоню однієї руки покласти на передню частину шиї. Маленьким дітям можна запропонувати стати "комариками" . Кисті рук підняти до плечей та, вимовляючи звук [з], махати " крилами" ( рухи руками , зігнутими в ліктях).

4.    Звук [ж] стимулює мікроциркуляцію крові в грудній клітці. Ця вправа особливо ефективна в разі появи  мокротиння в бронхах. Долоні слід покласти на грудину й повільно тиснути на нею.

5.    Звук [м] поліпшує мікроциркуляцію крові та обмін речовин  в області грудної клітки, діафрагми. Промовляючи цей звук, долоні покласти на сонячне сплетіння.

6.    Звук [р] надає сильної вібрації тканинам організму. Поліпшується кровообіг, стимулюються різні обмінні процеси, поліпшується вихід мокротиння. Спочатку звук промовляється при розслабленому стані тіла, виконуючи дрібні рухи розслабленим тулубом. Можна імітувати рухи різних механізмів ( трактора, вантажівки). Потім звуки вимовляють з максимальним напруженням м'язів шиї, рук, спини, черевного пресу. При серцевих захворюваннях та хвороби печінки ця вправа протипоказана.

7.    Звуки [б] - [п] стимулюють діяльність діафрагми, поліпшують дикцію за рахунок тренування губних м'язів. Долоні треба покласти на живіт, губи напружені ( як гумові) . Живіт на кожен звук поштовхами напружують уперед. Долонями треба  контролювати поштовхи. Звуки на кожен видих вимовляють 2 - 4 рази.

8.    Звук [т] стимулює діяльність діафрагми, поліпшує дикцію за рахунок тренування кінцівки язика, вгамовує кашель. Видихаючи треба кінчиком язика із зусиллям вдаряти по передніх зубах , кілька разів промовляючи звук [т] ( " як стріляють"). На кожний звук живіт енергійно напружувати.

9.    Звуки [ха - ха ] стимулюють діяльність діафрагми, тренують голосові зв'язки, роблять голос мелодійним. Робити дуже різкий видих, на кожний звук - енергійний рух животом.

10.    Звук [с] розслаблює дихальні м'язи. Під час виконання вправи , очі заплющити. Звук промовляють тихо, рівно, якомога протяжніше ( як хвиля перекочується по піску). Цю вправу добре виконувати перед сном, а також - під час відпочинку між фізичними навантаженнями.

Комплекс коригувальних вправ

з оздоровчої  системи Миколи   Амосова

    Весь комплекс треба виконувати повністю. Дозувати кожну вправу - диференційовано, залежно від віку та рівня фізичної підготовленості дітей ( від 5 - 7 до 15 - 20 разів).

1.    В. п. - лежачи на спині, руки вздовж тулуба, схопитися за опору. Закидання ніг за голову, торкаючись колінами лоба.

2.    В. п. - стоячи, ноги нарізно. Колові рухи руками  уперед - назад. Одночасні рухи головою в сторони, вперед - назад.

3.    В. п. - стоячи , руки вгору долонями вперед, дивитись вгору. Згинання рук за головою перехресно, торкнутися долонями протилежних лопаток, нахил голови вперед - униз, підборіддям торкнутися грудної клітки.

4.    В. п. - ноги нарізно, руки спереду в замок, долонями назовні. Поворот тулуба праворуч, голову - ліворуч, підборіддям торкнутися лівого плеча. Те саме в протилежний бік.

5.    В. п. - о. с.  Нахили уперед, кистями рук (долонями) торкатися підлоги, ноги в колінах не згинати.

6.    В. п.  о. с. , руки донизу, пальці - в кулаках. Нахил праворуч, правим кулаком торкнутися правого коліна по бічній поверхні, лівий кулак - до пахви. Те саме навпаки.

7.    В. п. - о. с.  Присідання.

8.    В. п. - о. с.  Протягування по черзі правого, лівого стегон до грудей обхватом під  колінами.

9.    В. п. - сидячи на стільці, ноги в обхваті ніжок стільця. Опускання - піднімання тулуба.                                                                                                               

 

Комплекс  вправ ритмічної  гімнастики

1.    В. п. - о. с., руки на поясі. Почергове піднімання на носок правої (лівої) ноги, зі згинанням при цьому коліна.

2.    В. п. - таке саме. Праву руку - вперед, долонею назовні; ліву руку - в сторону, ліву ногу ліворуч на носок. В. п. - те саме, з іншої руки і ноги.

3.    В. п. - таке саме. 1 - поворот праворуч.                              2 - 3 - почергове закидання гомілок. 4 - в. п.                  5 - 8 - поворот ліворуч, стрибки з почерговим виносом прямих ніг уперед. 

4.    В . п. - ноги нарізно, руки на поясі. 1 -2 - випад праворуч, руки вгору. 3 - 4 - в. п. 5 - 8 - те саме ліворуч.

5.    В. п. - таке саме. 1 - 2 - випад правою ногою вперед, руки вперед. 3 - 4 - в. п. 5 - 8 - те саме з лівої ноги.

6.    В. п. - сидячи на підлозі. Пересування уперед - назад     ( на сідницях) на такти.

7.    В. п. - упор сидячи позаду. " Велосипед" ногами             (15 с. ).

8.    В. п. - сидячи ноги нарізно, руки за голову. 1 - нахили до правої ноги, руки уперед. 2 - в. п.  3 - нахил до лівої ноги, руки уперед. 4 - в. п. ( повторити 6 разів).

9.    В. п. - о .с , руки біля грудей у замок. Стрибки, коліном правої ( лівої) ноги почергово торкатися кистей рук            ( 14 - 16 разів).

10.    В. п. - о. с. 1 - 2 - приставні кроки праворуч.                                3 - 4  - напівприсід, сплескування у долоні.                         5 - 8 - те саме, ліворуч ( 6 разів).

11.    В. п. - о. с. Біг на місці з різними махами ногами             ( 20 с. ).

12.    Ходьба на місці з поєднанням рухів руками і дихальними вправами на подовжений видих.